EDEN, The
European Distance and E-learning Network höll sin årliga konferens i Zagreb i
Kroatien den 10-13 juli 2014. Årets tema var e-lärande på arbetsplatsen och hur
informations – och kommunikationsteknologi (IKT) kan bidra till att föra samman
utbildning och arbete. EDEN är den
ledande Europeiska organisationen inom området distansutbildning, e-lärande och
online/flexibelt lärande. Konferensen samlade nästan 400 deltagare från alla
kontinenter, även om merparten av deltagarna var från Europa.
Konferensen
öppnades av Kroatiens President Ivo Josipović, som bl.a. gav uttryck för att
aldrig någonsin har Europas ungdomar varit så välutbildade, men ändå haft så
stora svårigheter att få och behålla ett jobb. Runt detta tema argumenterade
han vidare för vilka uppenbara problem Europa står inför, men han angav också
eventuella förslag till lösningar som Europa måste ta ställning till. Förslagen
handlade t.ex. om behovet av verksamhetsförlagd utbildning, e-lärande, mobilt innovativt
och smart lärande. Han konstaterade också att utbildning måste organiseras
utifrån ett livslångt lärande perspektiv, och vara en del i livet och vardagen för
alla.
Under konferensens
välkomstceremoni utdelades tre
EDEN Fellowships. EDEN Fellows är en utmärkelse för att erkänna personer
som under lång tid utmärkt sig inom utvecklingen och professionella praxis inom
distansutbildning, e-lärande, online och flexibelt lärande i Europa och för
deras värdefulla och omfattande insatser och stöd för utvecklingen av EDEN.
Årets EDEN Fellows är (2014):
·
Sandra Kucina, University of Zagreb, University Computing Centre
- SRCE, Kroatien
·
Ebba Ossiannilsson, Lunds universitet,
Sverige
·
Marci Powell, Polycom, Amerika
Varje år under konferensen utdelas också erkännande för bästa
forskningsartikel, vilket Corrado
Petrucco, University of Paduo, Italien erhöll. Titeln på artikeln är: Digital Storytelling as a
reflective Practice Tool in a Community of Professionals.
The EDEN NAP (Network of Academics and Professionals) hade
sitt konstituerande möte och en ny mandatperiod (tre år) startar. Ordförande är
Steve Wheeler och den nya EDEN NAP
styrelsen är:
Varje tredje vecka kommer EDEN
NAP att hålla chat tweets, där aktuella debattämnen kommer att diskuteras under #edenchat.
Konferensen är väl dokumenterad
och länkarna nedan ger fylligare information. Konferensen synliggjordes och
diskuterades flitigt i sociala medier. På samlingssidan Eventifier finns
bilder, Twitter, Facebook och Bloggar. Sharon Slade
bloggade t.ex. intensivt från EDEN konferensen.
Konferensens huvudpresentationer och huvudtalare var:
E-learning
and Employability Shift Focus on Learning (Again).
Blazenka
Divjak, Vice Rector for
Students and Studies at the University of Zagreb, Croatia
Digital
Education & Lifelong Learning
Jeff Haywood, Vice-principal, Knowledge Management at University of Edinburgh, United Kingdom
Jeff Haywood, Vice-principal, Knowledge Management at University of Edinburgh, United Kingdom
Smarter
Training for Smart Manufacturing Towards the 4th Industrial Revolution.
Fabrizio
Cardinali, SVP Global Business Development at sedApta Group in Italy
Interesting
Work and Open Education
Alan Tait, Director of International
Development and Teacher Education at The Open University, UK
Filling the
Gap: e-Skills for Jobs
Andre
Richier European
Commission, DG Enterprise and Industry, Brussels, Belgium
Challenging
the Paradox of Progress: Agile Responses to Ireland's Jobs Crisis
Jim Devine Principal at Devine: Policy, Projects, Innovation in Ireland
Jim Devine Principal at Devine: Policy, Projects, Innovation in Ireland
Online and distance education towards a
research agenda
Terry
Anderson, Director of Canadian Institute Distance Education Research
(CIDER), Athabasca University, Canada och
Olaf Zawacki-Richter, Professor of Educational Technology at Carl von
Ossietzky University of Oldenburg, Germany
Under konferensen argumenterade
huvudtalarna för några av de stora utmaningarna vi i Europa har att tackla som
t.ex. den förändrade demografin, ökad digitalisering samt ökad grad av
individualisering. Vidare konstaterades
att Afrika och Asien expanderar stark vad gäller innovativt smart digitalt
lärande. och e-ledarskap, därför måste också Europa utvecklas för att möta den
ökande konkurrensen. Detta
har tidigare även hävdats av Europa Kommissionen genom deras initiativ för att främja innovation och digital kompetens inom
utbildningen. Vidare
hävdades att det behövs nya förmågor och färdigheter för jobb vi inte ens idag
vet att de existerar. Så frågan är då vad som krävs av högre utbildning och
andra utbildningsorganisatörer. Det sades att det behövs inte mer av det som
redan görs inom utbildning, utan snarare mer av nytänkande, kortare kurser, mer
arbetsplatsförlagd utbildning, mer utbildning i samarbete med arbetsgivare, mer
för den enskilde med hänsyn till intressanta utbildningsmöjligheter, innehåll
och flexibla vägar. Lärande är rhizomatiskt, d.v.s. den enskilde finner sina
vägar för lärande utifrån behov, intresse och situationer, det ifrågasattes då varför
utbildning vanligtvis är linjärt orienterat. Potentialen av öppna
utbildningsmiljöer måste därför tillvaratas, utveckals och förädlas. Forskning
visar att konsekvenserna av arbetslöshet är förödande, det leder inte enbart
till förlorad inkomst men också t.ex. till dålig hälsa, depression, orolighet
och dåligt självförtroende och självtillfredsställelse. Möjlighet till arbete har inte bara påverkan
på produktion och innovation men också vad gäller lycka och välbefinnande för
den enskilde och därmed också för arbetsplatsens välmående och utvecklingsmöjligheter.
Det argumentarades vidare för
att det inte bara måste erbjudas fler arbetsmöjligheter, utan också om på
vilket sätt arbetet är organiserat och vilken grad av delaktighet, utbildning,
fortbildning och intresse på och i arbetet som erbjuds. Europa måste få en
hållbarhet avseende arbetsmöjligheter i en växande världsekonomi, men även omvänt
krävs andra förmågor och kunskaper för arbete i en världsekonomi, med ökad
konkurrens i samarbete. Den vision som behöver konkretiseras för 20 århundradet
är att individen måste ses som subjekt och vad den enskilde kan uträtta på
arbetetsplatsen generellt, och inte enbart arbetsuppgiften som sådan. Likaså
måste den digitala världens konsekvenser utforskas och vad det innebär för arbetet
och för den enskilde individen (e-skills 4job).
Vi går från arbeten som bygger på bokkonstens paradigm till mobila fri zoner
(från Gutehnburg till WiFi).
Huvudtalarna talade var och en utifrån sitt perspektiv om att vi har ett
nytt utbildningslandskap att förhålla oss till, nämligen från distansutbildning
och e-lärande till öppen utbildning, med allt vad det för med sig som
skalbarhet och flexibilitet, från formellt till informellt lärande, från
paradigmet med långa utbildningsvägar till korta kurser, inkluderande fritt och
gratis för alla, situationsanpassat lärande (situated learning), öppna
innovativa utbildningslandskap, värdegrundsledande arbete och
arbetsförhållande, att inte se arbete som en handelsvara utan mer som en social
delaktighet,. Det öppna utbildningslandskapet medför radikala disruptiva
potentialer. Lärande måste ses som en del i livet som pågår kontinuerligt i
vardagen och inte genom avbrott för att gå någon kurs eller utbildning. Det måste finnas en vision för intressanta
arbeten med möjlighet till stor individuell påverkansmöjlighet. Arbete måste
vara fängslande, motiverande och med högsta kvalitet med möjlighet till individuell
och kollegial utveckling samt kunna anpassas för mobilt lärand, då människor
idag är rörliga på ett sätt som aldrig tidigare.
Så vad kan göras; det krävs i hög utsträckning nationella och därmed
politiska ställningstagande. Likaledes krävs att chefer på alla nivåer, inte
minst s.k. mellanchefer inser betydelsen och konsekvenserna av ett öppet och
fritt utbildningslandskap i starkt samarbete med närings-och arbetsliv.
Uppmaningar uttrycktes i form av ökad samverkan med arbetsliv, fackföreningar
och regeringar, då det krävs utbildningsinnovationer för att stoppa den
generella krisen i Europa.
Slutligen kan konstateras att smart lärande för smart näringsliv kräver att
vi tar den digitala disruptionen på allvar och tar vara på den digitala
marknadsplatsens potentialer. Ett av konferensens budskap var att var och en av
oss kan göra skillnad. Våra visioner och handlingar i förhållande till öppna utbildningskulturer
och vad det kan innebära kan bidra till förändringar och kan därmed göra
skillnad!
No comments:
Post a Comment