Den andra Europeiska eMOOC Stakeholder Summit 2014, hölls den 10-12 Februari 2014 i Lausanne, som ligger vid stranden av den vackra Lac Léman,
Schweiz. Värd för konferensen var École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL)och P.A.U. Education. Konferensens syfte var att ge en möjlighet att samla europeiska aktörer som är inblandade i de storskaliga öppna nätkurserna, MOOCs, från beslutsfattare till praktiker till forskare. Konferensen syftade också till att utveckla synergier mellan europeiska universitet kring teman som bedömning, MOOC ackreditering, plattformar, interoperabilitet och gemensamma forskningsinitiativ. Konferensen är en uppföljning av MOOC Summit 2013. En tredje konferens planeras 2015 i Mons , Belgien .
Konferensen hölls i den spektakulära Rolex Learning Centre byggnaden.
The Rolex Learning Center byggt på Campus EPFL Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne, med design av den internationllt berömda japanska arkitetoniska stilen SANAA, är ett laboratorium för lärande och ett bibliotek med över 500,000 volymer. Det är också en internationell kultursamlingsplats för EPEL och är öppen både för studenter och allmänheten. Utbredd över drygt 20 000 kvadratmeter, ger det möjlighet för nätverkande, service, bibliotek och informationssökande, sociala utrymmen för studier och gemenskap, restauranger, kafeér och även med en fantastisk utemiljö.The Rolex Learning Center är i högsta grad och på alla sätt en innovativ byggnad med varsamma sluttningar och terasser, böljande
runt en rad av uteplatser, med nästan osynligt stöd för sina komplexa böjda tak, för vilket krävs helt nya konstruktionsmetoder.
“The Rolex Learning Center,” Patrick Aebischer, President of EPFL,
said, “exemplifies our university as a place where traditional
boundaries between disciplines are broken down, where mathematicians and
engineers meet with neuroscientists and microtechnicians to envision
new technologies that improve lives. We invite the public into this
space to convey the message that working in science is working for the
advancement of society.”"
Konferensen varade i två och en halv dag. Enligt uppgift deltog 450 delegater, även med deltagare från länder utanför Europa var representerade. Konferensen inleddes med en Master klass om vad MOOCs är och inte är, samt pedagogiska aspekter på MOOCs. I programmet annonserades hela konferensinnehållet som;
- What is a MOOC?
- How does it work?
- Why offer a MOOC?
- What is the MOOC-hype about?
- Are there downsides?
- Which players and business models are around?
- How to plan, produce and run a MOOC?
Fyra spår var genomgående under konferensdagarna:
- erfarenheter med MOOCs
- forskning om MOOCs.
- policy frågor och
- affärsmodeller för MOOCs
För att få en känsla och smak av
konferensens gemytliga atmosfär.och för att få djupare uppfattning om av vad som diskuterades på konferensen hänvisas till konferensens hemsida och proceedings, eller att
söka i Twitterflödet på # emoocs201. I pauserna kunde man ta del av pågående MOOC projekt och utställningar, tex som här,en interaktiv yta för samverkan
Bland key notes kan nämnas:

Xavier Prats Monné, Deputy Director-General for Education and Culture, European Commission. What is the offer for MOOC development in the new Erasmus Programme.
Patrick Aebischer, President of EPFL, 20 MOOCs later- what have we learned ?
Juan Pelegrín, Principal Administrator at the "Inclusion, Skills and Youth" Unit, DG CONNECT, European Commission. H2020 Technologies and human learning. Taking learning technologies forward.
Fred Mulder, UNESCO Chair in OER at OUNL / Leader OpenupEd MOOCs initiative EADTU. MOOCs in the European OpeningUp Education Context.
Frank Buytendijk, Research VP, Information Innovation, Gartner. The Business of big data.
Carolina Jeux, CEO at Telefónica Learning Services. Telefonica visions, lessons learned in Spain and LAtin America.
Debra Humphris, Vice Provost Education. MOOCs an alternative perspective.
I samband med konferensens öppnande argumenterade konferens ordförande Pierre Dillenbourg att vi bör inte ställa frågan "what can MOOCs do" men däremot snarare "what should MOOCs do".
Konferensen var mycket intressant på många sätt. Xavier
Prats - Monne, biträdande generaldirektör för utbildning och
kultur, Europeiska kommissionen , Belgien argumenterade för att utbildning genomgår
en enastående omfattande utveckling. Kännetecknande för denna utveckling är att vi är i en situation där det inte finns några traditioner och att vi inte vet hur det påverkar eller kommer att påverka ( högre ) utbildning . Han noterade att man sagt så tidigare också, men den här gången ÄR det annorlunda . MOOC visar oss dessutom betydelsen och inflytandet av IKT, MIK (Media och kommunikation) och den ökade digitaliseringen, samt dess konsekvenser för utbildning. Universitetens roll kommer att förändras då kunskap numera sprids i komplexa nätverk, och universiteten förlorar
sittcertifieringsmonopol.
Andrew Ng en av grundarna, tillsammans med Daphne Koller, av Coursera menade att den nuvarande utbildningsmodellen är föråldrad. Att de flesta av oss tar fyra års högskoleutbildning och sedan jobbar i 40 år, oftast inom samma område, är bakåtsträvande. Vanligt idag är istället att många byter inriktning i 7 års cykler. MOOCs ger möjlighet till livslångt lärande, vilket bekräftas av det faktum att många av dem som genomför en MOOC redan har en examen. MOOCs ger också möjlighet till innovation. Ng menade att Courseras certifikat börjar bli efterfrågade på
arbetsmarknaden och att arbetsgivarna numera rekommenderar MOOC kurser. Fler och fler berättelser om hur MOOCs förändrat människors liv och arbetsvillkor börjar också dyka upp. Ett exempel presenterades på konferensen av Arnab Banik, Coursera, från Bangladesh. Idag styrs utbildning mer av erbjudande än av efterfrågan. Utvecklingen och utbredningen av MOOCs innebär naturligtvis inte att högskoleutbildning dör, men däremot innebär det att affärsmodellerna för högre utbildning förändras och måste så göras. Liknande exempel vittnar musik branchen om sedan länge, och även inom TV ses den utvecklingen, tex Netflix.
Det talas mycket om den klart låga genomströmningen i MOOCs, siffrorna varierar från 1 % till 35 %. Men vid närmare granskning är de som registrerar sig för signatur spår / certificat upp till 90 %. MOOCs har kritiserats för brist på " personlig touch ". Detta har nu uppmärksammats av plattformskoncernerna genom att studiecirklar etableras och co-lokaliserade meet -ups arrangeras runt om i världen. I
samband med dessa, används också synkron bildskärm, vilket
gör deltagande möjligt även för dem som av olika skäl inte kan vara fysiskt
närvarande. Quizzar integreras också i ökad omfattning i videoinspelningarna. Detta utmanar den traditionella tegel och murbruk tänkande inom utbildningen och den linjärt strömlinjeformade kursmoduldesignen som idag är vanligast. Konferensen uppmärksammade också frågan om upphovsrätt. edX tex äger inget utan de har bara tillåtelse att distribuera materialet. De
uppmuntrar de som publicera innehåll på deras plattform att publicera
innehållet med CC-licens, men de betonar att det är leverantören som bestämmer.
Alla de stora MOOC plattformsgivarna var så klart på plats, som Coursera , edX, FutureLearn (UK), Iversity (Tyskland) och det spanska MiríadaX. De
deltog både som keynote, på paneldebatter, samt i partnermöten, vilket
även var en del i programmet, med speciell tid avsatt härför. Däremellan förekom förstås även
informella möten. Tilläggas kan att Coursera även var sponsor, tillsammans med bla OpenUpEd och P.A.U. Education.
Hela den norska MOOC
kommittén, MOOC Utvalget deltog i konferensen för få "the state of the art" och att få inspiration till den slutrapport som ska lämnas in i juni 2014.Mer om MOOC utvalgets erfarenheter från konferensen kan läsas på June Breiviks blog Tanker.

.
June Breivik, MOOC Utvalget och Andrew Ng, Coursera. Foto Ebba Ossiannilsson
Två talare deltog från Sverige
Professor Jan - Olov Höög, dekanus för utbildning,
Karolinska Institutet och Dr. Ebba Ossiannilsson, Lunds universitet. De talade båda på policy spåret.
Jan - Olov Höög medverkade under temat "joining the MOOCs conversation: partnerships, Networks and Alliances from a multi-level governance perspective. Ebba Ossiannilsson medverkade under temat accreditation policies, certification and quality assurance in MOOCs.
Mitt inlägg inleddes med:
"Quality
is in the Eyes of the be lover What does
personalization really mean when it comes to quality"
EU kommissionens initiativ för att främja innovation och digital kompetens inom utbildningen Opening up Education utgjorde så bakgrund till inlägget nämligen den genomgripande innebörden av att öppna upp utbildning
... opening up means bringing the digital revolution into education. Digital technologies allow all individuals to learn, anywhere,
anytime, through any device, with the support of anyone.
För att öppna upp betonas också i initiativet att högre utbildning ska/bör:
- review
their
organisational strategies
- exploit
the potential of Massive Open Online Courses (MOOCs)
- stimulate
innovative learning practices such as blended learning
- equip
teachers
with high digital competences
- equip
learners
with digital skills
- think
about how to validate and recognise learner’s achievements in online
education
-
make high
quality Open Education Resources (OER) visible and accessible
OpenUpEd, utvecklat av EADTU i samarbete med EU och Opening Up, och dess kvalitets features diskuterades därefter:
Öppenhet för individerna
Digital öppenhet
Individcentrerad
Självständigt lärande
Media supportat lärande
Kvalitet i fokus
Diversitet
Därefter diskuterades EFQUEL MOOC Quality projektet och de sju områden som behöver för beaktas för kvalitetsbedömning och kvalitetsutveckling för MOOCs:
Massive target group (storskalighet, obestämda heterogena grupper)
Mixing groups (heterogena grupper)
Learning across contexts (lärande i olika kontexter)
Support self-organization (självreglerat lärande)
Declare whats in it (innehåll och struktur deklaration)
Peer to peer pedagogy (kamrat pedagogik)
MOOCs support choice based learning (stödjer individualiserat och självbestämt lärande)
Avslutningsvis i inlägget diskuterades:
"•Quality
indicators and methods to describe, measure and evaluate quality
for open education, OER and MOOCs
•New and innovative quality
models, methodologies, standards
and approaches for e-learning and open education
•Required competences
by institutions as well as by learners for designing, practicing and improving
open learning with high quality
•Methodologies for and experience of
recognition
of open learning in formal education and training
•Certification
of e-learning and open education in institutions, programs and courses
Integrated innovation and quality approaches
•Global
aspects of
high-quality Open Education"
MOOCs kan dra
nytta av 30 års forskning inom distansutbildning och minst 10 års
forskning om nätbaserat lärande. Några avslutande intressanta observationer från konferensen:
MOOCs för företags- och yrkesutbildning
För närvarande har MOOCs främst utvecklats för högre utbildning och vidareutbildning. Det är dock av stort intresse även för företags-och yrkesutbildningsmarknaden. Flera initiativ utvecklar MOOCs för företagskunder (COOCs) och yrkesutbildning (VOOC) t.ex. kundutbildning. Öppna frågor som diskuterades var: Kan MOOCs användas för att lära fysiska färdigheter , till exempel yrkes skicklighet , sport? Om företagen gör sina egna tester och träning , vad universiteten fortfarande behövs för?
MOOC användare
Det är mestadels deltagaer från västvärlden och likasåmestadels personer som redan har en högre utbildningsnivå (master
eller högre). MOOC kan ses som en form av vidareutbildning (men inte
grundutbildning). Ses MOOCs i utvecklingsländer som en form av kulturell kolonialism eller en demokratisering av utbildning? Hur kan MOOCs främja nya former av pedagogik istället för att vara glorifierade video föreläsningar?Innovation
MOOCsÄr xMOOCs faktiskt olika från befintliga eLearning plattformar (förutom de större antalet användare)? [Siemens och Downes ' cMOOCs differentierade sig genom sin connectivist pedagogik , men hur xMOOCs ?] . Förslag: Gå bortom universitetet - terminen som default modell - > Trend mot kortare kurser (eftersom människor inte har mycket tid) .Konferenspresentationerna erbjöd en uppsjö av nya termer: SPOC, SOOCs och
BOOCs (små och stora öppna online- kurser (Är en MOOC med färre
deltagare fortfarande en MOOC), COOCs, (MOOCs för företagens
utbildning), VOOCs (MOOCs för yrkesutbildning), pMOOCs ? (projektbaserade MOOCS), DOCC (öppen samarbets kurs, baserat på speciellt tema), etc. etc.listan kan göras väldigt lång.Bedömning
Hur kan framgång mätas i MOOCs ? Ett
exempel från Proversity (UK): För att förbereda arbetssökande med
jobb specifika kunskaper, sökande tar en MOOC och går sedan igenom en
bedömning där de har att tillämpa kunskaperna i jobbspecifika scenarier.
Om de gav bra resultat, går de vidare till en online anställningsintervju processen. Peer review vs inbördes utvärdering.Certifiering / Ackreditering
Det behövs nya former av certifiering och accreditering. Spelifiering av utbildning och utdelande av sk. märken. För
närvarande krditerar få universitet eller arbetsgivare MOOCs, men
vissa tillåter att komplettera med campus kurser för att få poäng. Vissa (få) arbetsgivare erkänner MOOC certifikat på CV. Trenden går mot certifiering av MOOCs av professionella organisationer (snarare än universitet).
Avhopp
xMOOC
företag (som EDX och Courser ) erbjuder " premium track "-modeller ,
där deltagarna betalar en avgift i förväg för att få tillgång till den
slutliga examen och få ett certifikat. Användare i premiumspåret har en genoförandegrad på upp till 70 % (vilket är mycket högre än vanliga MOOC deltagande). Ökningen
kan förklaras med ekonomisk motivation för att få valuta för pengarna och ett urval där endast motiverade deltagare är villiga att betala.
Images and videos från konferensen kan ses här!
Proceedings
Avslutningsvis kan sägas att MOOCs har tänt en eld som inte så snart slocknar!